Sådan är kapitalismen

Kapitalismen - detta laddade ord. För tankarna till pengar, utveckling, framgång, lycka! Eller?
Tänkte försöka beskriva lite om hur mina tankar kring kapitalism ser ut.

Kapitalism får människor att hellre vilja kunna köpa en extra tv framför att våra äldre ska bli bättre omhändertagna.

Kapitalism får barn att skämmas i skolan när deras föräldrar inte har råd att köpa de nyaste kläderna.

Kapitalism tvingar unga tjejer att stå framför kameran med en stor kuk i röven för att kunna för att kunna försörja sig.

Kapitalism får dagligen människor att må dåligt över sitt utseende på grund av ideal.

Kapitalism får människor att bli varor för att någon ska tjäna pengar på dem.

Kapitalism får människor till daglig ångest över hur man ska lyckas betala räkningar, behålla sitt boende och kunna köpa mat till sina barn.

Kapitalism får oss att värdera en bolagsdirektör högre än någon som byter blöja på ditt barn eller räddar dig från ditt brinnande hus.

Jag skulle kunna göra listan mycket längre men jag tror jag får fram budskapet.
Argumentet att endast genom kapitalism kan vi få den utveckling vi har idag, t ex teknik, är inte ett tillräckligt starkt argument för mig.
Ingen kan någonsin få mig att värdera människor högre än materiella ting.
Och jag önskar inget högre än att världen en dag ändrar riktning och att folk börjar förstå och vilja förändring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0