Vår vård

Har bestämt mig för att jag behöver en sjukgymnast, mitt ben som jag pajade i somras under löpningen måste tas om hand. Och som med alla andra saker i min vardag så tän ker jag inte bara på själva benet och besöket utan också på all politik runt omkring. Börjar fundera kring om det fortfarande är i princip gratis att få vård, vart man ska vända sig och liknande. Jag undrar om andra människor faktiskt funderar på att sjukvården kanske inte kommer vara kostnadsfri och tillgänglig för alla för alltid. Rätt kul när man snackar med folk ibland, för vissa tror inte att borgarna någonsin skulle kunna genomföra såna saker i det här landet, att den allmänna välfärden är alldeles för hårt förankrad i oss svenskar. Men för mig är tanken inte långt borta, för mig känns det inte helt otänkbart att man någon gång i framtiden, om det borgerliga styret fortsätter komma vilja ha en individuellt betalad sjukvård och exempelvis individuell sjukförsäkring. Och jag tror det är viktigt att föreställa sig och diskutera de här olika systemen och vilket som gynnar folket mest och är mest samhällsekonomiskt. USA är ett av de länder i världen som lägger mest skattepengar på sjukvården och ändå har man inte en bra, generell sjukvård. Det är också en viktig fråga om trygghet, om man blir sjuk eller skadar sig ska man kunna känna stor tillförlitelse för sjukvården och för att man får den bästa möjliga vård, och inte blir ruinerad på köpet.
Okej det var lite tankar idag, om en mycket viktig fråga som är värd lite tid.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det handlar om att välja vilket samhälle vi vill leva i. Det är en fråga som alla människor borde ställa sig. Vill man leva i samhälle där människor värnar om varandra, tar ansvar för dess medmänniskor och står upp för allas lika rätt eller vill man leva i ett samhälle där var och en individuellt kämpar för sitt eget bästa, arbetsmässigt och privat, utan att dela med sig till andra människor? Ska vi privatisera sjukhus så att de rika ska kunna köpa till sig ännu mer flottiga kliniker att gå till när de är på sjukhusbesök, eller ska vi satsa på att genom skattepengar bygga ett gemensamt funktionellt sjukhus som är till för alla människor oavsett samhällsklass, där du som patient får gå till den bästa tänkbara vård, utan vidare diskussioner? För alla är väl beroende av sjukvård? Det var i alla fall vad jag trodde. Som utbildad, arbetande och ekonomisk stabil person har man ett ansvar att sprida och dela med sig sin kunskap till omvärlden. Det handlar om att kunna ge människor samma möjlighet i livet som man haft själv. /Natalie

2010-10-01 @ 00:08:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0